Organizacja po weselu

Organizacja wesela to mnóstwo pracy – w końcu to ogromna, wielogodzinna impreza. Długie miesiące przygotowań i złożona logistyka dadzą efekt w postaci ślubu wprost ze snu. Ale czy z końcem przyjęcia kończą się obowiązki młodej pary? Jak możesz się domyślać, odpowiedź brzmi: nie. Warto żebyś z wyprzedzeniem wiedziała, co załatwić po weselu.

Najlepiej kierować się logiką i zacząć od największych i najpilniejszych wyzwań (takich jak zabranie rzeczy z sali weselnej) a na koniec zostawić te, które mogą poczekać nawet parę miesięcy (np. przesądzenie o losie sukienki ślubnej). Możliwe, że teraz wszystko, co trzeba załatwić po weselu wydaje ci się czarną magią, ale w trakcie przygotowań niektóre rzeczy będą same przychodzić ci do głowy. Jeśli jednak potrzebujesz pomocy, mam dla ciebie listę z najważniejszymi punktami.

Co załatwić po weselu?

  • Wróćcie na salę weselną i odbierzcie pozostałe jedzenie, alkohol, słodycze, dekoracje – oczywiście wszystko zależy od tego, gdzie robicie wesel, jak jest duże, czy planujecie poprawiny itd. ale generalnie wszystko, co wnieśliście na salę, musi też z niej zniknąć, zadbajcie więc, żeby nic się nie zagubiło (możesz tu liczyć na pomoc menadżera sali, na pewno zwróci ci uwagę na ważne rzeczy)
  • Zabierz prezenty – dobrze, żeby prezenty były od razu bezpiecznie schowane, najlepiej w pokoju hotelowym, ewentualnie bagażniku samochodu świadka (charakter świadka pozostawiam twojej ocenie). Różnie bywa, nieraz prezenty rozdzielają się na dwie porcje, ktoś chce wam wręczyć upominek osobiście, mimo że na sali nie bardzo macie co z nim zrobić, a to znowu ktoś oczekuje, że jego prezent rozpakujesz od razu, z kolei ciocia czeka na spokojniejszą chwilę na poprawinach… Zadbaj o wsparcie świadkowej, która powinna mieć oko na prezenty i szczegółową wiedzę o ich miejscu przebywania.
  • Zapłać usługodawcom – możesz mieć wrażenie, że przy organizacji wesela za wszystko płacisz z góry, ale prawda jest taka, że w większości przypadków to tylko zaliczki, pamiętaj więc, że czeka cię jeszcze uzupełnienie opłat. Komu płacisz? To już zależy od wcześniejszych ustaleń – tu nie ma reguły!
  • Podziękuj, komu trzeba – jako konsultantka ślubna polecam dziękowanie konsultantce :) A tak serio, to zawsze miło jest dostawać podziękowania, jeśli więc czujesz, że zespół wyjątkowo się postarał, albo że menadżer był dosłownie na każde twoje zawołanie, koniecznie napisz im maile lub smsy z kilkoma miłymi słowami. Nigdy nie wiesz, kiedy się jeszcze spotkacie – może przy okazji 60. rodziców albo chrzcin pierworodnego potomka?
  • Reklamuj, jeśli trzeba – po weselu jest też moment na wszelkie reklamacje, jeśli coś poszło nie po waszej myśli. Oczywiście nie chodzi mi tu o to, że kwiaty zwiędły, dywan się zabrudził albo wokalistka miała chrypkę. Zdarza się jednak, że zamówione ciastka nie docierają na miejsce, przepalają się żarówki w lampach do dekoracji światłem albo sukienka kończy pierwszy taniec cała w dziurach. Im mniej czasu minęło od wesela, tym lepiej o takich sprawach rozmawiać. Tylko pamiętaj – rozmawiać spokojnie!
  • Zdecyduj o losie sukienki – wiele panien młodych chce zostawić sobie sukienkę na pamiątkę. Jeśli jednak wahasz się, czy jej nie sprzedać, podejmij decyzję jak najszybciej. Dużo łatwiej znaleźć nabywcę sukienki z tego lub zeszłego sezonu, niż modelu, który wisiał w szafie przez kilka lat.
  • Załatw formalności związane z nowym nazwiskiem – jeśli po ślubie zmieniasz nazwisko, musisz wymienić też wszystkie dokumenty: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny itp. Pamiętaj też jednak o poinformowaniu o zmianach różnych instytucji, które mają twoje dane – bank, urząd skarbowy, ZUS, dostawcy elektryczności, gazu, wody itd. To z pozoru wydaje się opcjonalne, ale prawdopodobnie w tym najważniejszym kluczowym momencie, kiedy będziesz chciała coś załatwić z podobną instytucją na pewno będzie problem z odmiennym nazwiskiem :)
  • Odbierzcie akt ślubu – do mnie po ślubie sam przyleciał pocztą, do niektórych urzędów trzeba jednak się zgłaszać osobiście (najlepiej o to też zapytać zawczasu). Pamiętaj, że ten dokument jest jedynym prawnym potwierdzeniem, że faktycznie jesteście małżeństwem, jeśli więc wahasz się co załatwić po weselu w trybie priorytetowym, o tym na pewno nie możesz zapomnieć!